Chráňme samých seba

Autor: Jana Paveleková | 22.5.2016 o 21:33 | (upravené 28.6.2016 o 22:43) Karma článku: 8,23 | Prečítané:  375x

     Sú to len maličkosti. Stretávame sa s tým denno denne. Avšak stačí iba túžba po novom aute či inej cennej výhre, vyplníte položky vo formulári a údaje o vás budú v databáze spoločnosti napríklad 5 rokov. Stojí vám to za to?

     Využívam surfovanie po internete cez mobil. Otvori mi stránku, ktorú navštevujem bežne, avšak presmeruje ma úplne neznámu doménu. Mobil začal vibrovať, obrazovka blikať, všade červená farba s upozornením, že v mojom telefóne je 7 druhov vírusov (presne konkretizovaný aj typ telefónu) a pokiaľ chcem zabrániť úplnému poškodeniu mobilného zariadenia mám do pár sekúnd zadať telefónne číslo, aby si overili totožnosť užívateľa. Akože prosím? Dokonca sa objavilo aj odpočítavanie, čo pridávalo na vierohodnosti celej situácie. 

     Prehliadanú stránku som okamžite vypla a zapla som vyhľadávanie vírusov v systéme priamo v aplikácií antivírusu. Samozrejme, žiadna hrozba, žiadne riziko. Pre môj lepší pocit som vymazala zbytočné pozostatky systému, niekoľkokrát prehliadla súbory, vymazala históriu prehliadania. Vzhľadom na to, že som bola mimo dosah notebooku a informácie z webovej stránky som nutne potrebovala do školy, rozhodla som sa ju navštíviť opäť cez mobil. Veď je všetko v poriadku. Upozornenie sa objavilo opäť. Scénar rovnaký. Tentokrát som mala 4 vírusy. Telefónne číslo si odo mňa žiadali opäť. Prehliadač som opäť vypla, opäť si pre pokoj duše prečistila a skontrolovala celý systém. Všetko bolo v úplnom poriadku.

     Dnešný svet internetu nám mnohé uľahčuje. Zväčšila sa databáza vedomostí, informácií a poznatkov, ktoré nemusíme držať v pamäti. Musíme iba vedieť, ako a kde ich nájsť. Ibaže sme stratili súkromie. Čokoľvek, čo na internet vložíte, tam zostane. I po zmazaní príspevkov či fotografie sa šikovní ľudia vedia dostať k potrebným informáciám. Či už celým alebo len úryvku z nich. Preto si každý z nás musí veľmi dôkladne a zodpovedno zvážiť, čo "zazdieľa" do sveta alebo nie.

     Nástupom generácie digitálnych domorodcov sa vylepšil aj princíp priameho marketingu. Firmy majú zoznamy ľudí, o ktorých majú zistené všetky potrebné informácie, pre ich komunikáciu. Pohlavie, vek, mesto. Niekedy dokonca aj konkrétnu adresu. Čo kupujete, kedy kupujete, ako platíte. Pokiaľ tieto údaje vypisujete ručne, vedia si rozanalyzovať i váš pravopis a štýl písma. Keď im zanecháte aj kontaktné údaje, ako keby ste im otvorili dvere pre telefonáty, e-maily, či sms správy. Uložili si vás do zoznamu a tam pobudnete niekedy aj niekoľko rokov a vedia o vás všetko.

     Za nákup určitého počtu tabakových výrobkov konkrétnej značky máte možnosť vyhrať auto. Musíte iba deklarovať pokladničný blok z kúpy. Tam vidia aký druh cigariet fajčíte, čím ste platili, v akom čase ste si produkty zakúpili, v akom obchode to bolo a mnoho iných informácií. Ak sa chcete zapojiť do súťaže musíte vyplniť povinné položky. Meno, adresa, e-mail a telefónne číslo. Dátum narodenia je dobrovoľná položka, avšak výhru by si mohol prevziať iba plnoletý. Svojim podpisom automaticky udeľujete súhlas s podmienkami súťaže a so spracovaním osobných údajov na účely súťaže. Vaše údaje si uchovajú v databáze až 5 rokov.

     Vernostné programy? Kartička, ktorá vám prinesie zľavu za nákup. Bonus z pridanej hodnoty, veď to je niečo super. Priznám sa, sama to využívam vernostné programy niektorých obchodníkov a nezamýšľam sa nad tým, čo s informáciami ďalej robia. Do schránky mi vždy prídu kupóny na zľavy výrobkov, ktoré kupujem. Na e-mail mi zasielajú ponuky a informácie iba toho, čo ma zaujíma. Náhoda? Nie, cielený marketing pre nadviazanie vzťahu podnik vs. zákazník. Hlavným cieľom nie je spokojnosť zákazníka, ale ich zisk. Ako vraví Paretovo pravidlo, 20% verných zákazníkov vytvorí 80% zisk a 80% viac financií musí podnik vynaložiť, aby si získal 20% nových zákazníkov. Svet marketingu je nevyvážený, ale všetko sa dá predvídať, tak prečo by sme im v tom nemohli pomôcť, však?

     Pýtajú si od vás meno? Pretože sa chcú sťažovať, alebo iba zo zdvorilosti, pretože nevedia s kým telefonujú? Nie ste povinný ho povedať "druhej strane". Treba sa chrániť.

     Tento proces straty súkromia už zastavíme veľmi ťažko. Už len tým, že si prehliadate internetové stránky vedia o vás odkiaľ sa prihlasujete, z akého zariadenia, v akom čase, ako často. Výsledok prehliadaných produktov môžete vidieť v cielených reklamách na sociálnych sieťach.

     Pokiaľ je vám to jedno, neriešte to. Iba rešpektujte súkromie druhých a nedávajte ich osobné údaje len tak hoci komu, bez toho,  aby o tom vedeli či súhlasili s tým. Pokiaľ vám nie je ľahostajné vaše súkromie, treba sa chrániť. Dokumenty s osobnými údajmi pred vyhodením znehodnoťte. Doklady, platobné karty, mobilný telefón či iné zariadenia a materiály obsahujúce osobné údaje majte vždy na očiach, najlepšie iba vo vašich rukách. Na kopírovanie osobných dokladov musí mať "druhá strana" váš písomný súhlas - výnimkou sú organizácie, ktoré sú definované v zákone. Pri surfovaní po internete, pri zúčastnení sa na rôznych súťažiach alebo pri členstve vo vernostných programoch si dobre zvážte aké osobné údaje od vás požadujú a dobre si prečítajte podmienky, s ktorými súhlasíte. Ak vám je niečo nejasné, pýtajte sa, kým je čas. Antivírusový program je dôležitý nielen v počítači, ale aj telefóne a tablete. Mali by ste si ho pravidelne aktualizovať na každom zariadení, z ktorého sa pripájate na internet. Samozrejme, smsky, správy na sociálnych sieťach a e-maily, ktoré sa vám zdajú byť podozrivé, či nepoznáte odosielateľa. neotvárajte. Ak sa rozhodnete pozrieť sa na obsah, dôkladne si premyslite dopad vášho činu a čo vám to môže priniesť. Možno nič, možno všetko. V telefonickom rozhovore si strážte osobné údaje. Nikdy neviete, kto je na druhej strane linky. Nevie sa vám dotyčná osoba dostatočne legitimovať. Môže ísť o podvodníka, ktorý chce od vás iba získať vaše údaje a ďalej ich používať. A všetko, skutočne všetko si dôkladne prečítajte skôr, než to podpíšete. 

     Sú to len maličkosti. Stretávame sa s tým denno denne a vždy si vravíme "dávam si pozor", "svoje osobné údaje nikomu nedávam len tak", "mne sa to nemôže stať". Avšak stačí iba túžba po novom aute či inej cennej výhre, vyplníte položky vo formulári a údaje o vás budú v databáze spoločnosti napríklad 5 rokov. Stojí vám tá potencionálna výhra za to? Vždy si dobre premyslite, čo o sebe na internete či inde prezradíte. Je to len vo vašich rukách, čo o vás budú ľudia vedieť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?