Dnešný dospelý svet princípov

Autor: Jana Paveleková | 18.5.2016 o 2:43 | (upravené 28.6.2016 o 22:48) Karma článku: 6,18 | Prečítané:  598x

     Ľuďom ide v dnešnej dobe o princíp. Svet dospelých je ťažký a zložitý? Taký si ho robíme my sami. Deti boj o princíp nepoznajú. Ak by sme začali pracovať najmä na sebe, pustili uzdu potrebe vyhrať z princípu, svet by bol krajší.

     Keď som bola "malé dievča" o ľudskej zlobe a princípoch som nevedela takmer nič. I keď som sa s tým stretávala v bežnom živote, vždy to bolo z pohľadu tretej osoby. Nikdy sa ma konštruktívne, ba dokonca niekedy deštruktívne konflikty netýkali.

     Avšak vekom sa zvyšovala moja osobná zodpovednosť, skúsenosti, svoje schopnosti som začala presadzovať v práci, v škole, na praxi v nemocnici a po prvý krát som sa stretla s pojmom princíp. "Mne nejde o tie peniaze, mne ide o princíp. Mne nejde o poradie v čakárni, mne ide o princíp." Tieto slová som neraz počula z úst zákazníkov alebo pacientov, ktorí sa domáhali svojho práva i za cenu, že nepotrebovali získať o čo im skutočne šlo. Za cenu, že ublížia druhým. Podstatné pre nich bolo, že dosiahnu svoju pravdu, svoje nutkania a nazvali to poväčšine princípom. Niekedy potrebovali iba vedieť, či na to nárok majú alebo nie. Prečo je princíp veci pre ľudí natoľko dôležitý, aby sa vzdali toho, čo skutočne chcú? Alebo aby im bolo jedno, že ukrivdia druhým? V čom spočíva ich potreba? Potreba mať produkt, potreba mať naspäť peniaze, potreba byť skôr "vybavený" u lekára? Alebo majú potrebu len vedieť pravdu, že na to mali nárok?

     Ak sa osobne pre niečo dohadujem alebo dožadujem niečo, ide mi o to, aby som to dosiahla. Ak si vezmem v obchode tovar a som presvedčená, že som videla inú cenu, buď požiadam o stornovaní tovaru na pokladni, alebo v pokoji prejdem na informácie. Spýtam sa, kde je problém. Problém sa zistí, vyrieši a obe strany sú spokojné. Buď mám svoj produkt, o ktorý som mala záujem, alebo naspäť peniaze a produkt si kúpim inde, ak sa mi cena zdá byť príliš vysoká. Ten istý postup platí pre mňa aj v čakárni u lekára. Prídem, pozdravím sa s ostatnými, spýtam sa kto bol posledný a ďalej už iba sledujem jeho a svoje poradie. A tu prichádza ten bod, kedy niektorí ľudia nereagujú podobne ako ja - čo je pochopiteľné, mne však v hlave tkvie otázka prečo?

     Je jeden z normálnych pracovných dní a ja opäť svoje poobedie trávim v práci. Moji spolužiaci sa učia na skúšky a ja sedem a pol hodiny som k dispozícií zákazníkom, ktorí potrebujú pomôcť, poradiť, alebo vyriešiť svoj problém či iný druh reklamácie. Predsa len, od toho som tam. Som tam pre nich a pre ich spokojnosť. Zmena sa mi blíži ku koncu a príde za mnou na informácie postaršia pani. Jej chôdza je rýchla, mimika neutrálna až zamračená, gestikulácia výrazná. Mne je hneď jasné, že ide za mnou s problémom, ktorý ju nahneval. Samozrejme sa na ňu milo usmejem a privítam so slovami " Dobrý deň, môžem vám pomôcť?" "Áno, neprešiel mi tento kupón na zľavu," odpovie mi zákazníčka bez pozdravu a hodí ho po mne. Zhlboka sa nenápadne nadýchnem, úsmev nepoľaví a pokojným hlasom na ňu opäť prehovorím: "poprosím ešte blok a tovar, o ktorý sa jedná, skontrolujem to." Pani mi nahnevano vyložila dve mlieka, blok a čakala na moje vysvetlenie so slovami "mne nejde o peniaze, mne ide o princíp." Samozrejme, na kupóne bolo napísané pri nákupe 4 a viac kusov mlieka, pani mala len dve. Nemôžem jej povedať neúctivo, že si zle prečítala podmienky akcie. Svojou impulzívnosťou nedodržala podmienky zľavy a tak nemala nárok na jej uplatnenie. Vysvetlila som jej, že ak si vezme ešte dve mlieka, jej to viem preblokovať, ale je dosť možné a za tovar bude ešte doplácať. V tom prípade ak tovar urgentne nepotrebuje v takom množstve (už tak mala veľmi preťaženú igelitku), môže akciu využiť inokedy, pretože kupón je platný ešte mesiac. Pani si nechcela nechať poradiť a domáhala sa princípu uplatnenia kupónu. Nákup som jej preblokovala, pribudli jej dve položky navyše a po odrátaní spomínaného kupónu som od nej žiadala doplatiť ešte 0,30€. Zákazníčka na mňa nechápavo pozrela. Nákup síce doplatila, ale až teraz jej došlo, že svojim princípom uškodila iba sebe samej. Síce uplatnila kupón, ale má 2 mlieka navyše, ktoré si musí ešte sama odniesť v rukách domov a navyše doplácala za ne. Aká je pre ňu hodnota tejto pre ňu víťaznej situácie?

     Príkladom nám môže poslúžiť aj príhoda z čakárne u lekára. Je neetické volať pacienta do ordinácie po mene, pretože má právo na ochranu osobných údajov - čiže i svojho mena. U niektorých odborníkov sú čísla v poradí, u iných si zase pacienti sami strážia poradie. Prišla som do čakárne tretia. Spýtala som sa, kto je posledný a sadla som si. Po mne prichádzali ďalší a ďalší pacienti. Niektorí si všimli len koľkí ľudia boli pred nimi, iní sa spýtali kto bol posledný ako ja. Našli sa aj takí, ktorí si len sadli bez záujmu o okolie, ako pán v obleku. Dvere do ambulancie sa začali otvárať častejšie a keď bola na rade pacientka predo mnou, staršia pani o francúzskej barle, jeden pán sa zdvihol a chcel ísť dnu tiež. Pani mu pokojne povedala, že je na rade ona a ak sa nenahnevá, nech sa nepredbieha. Pán v obleku ju len odbil, či nevie kto on je (mal na sebe oblek, ale podľa neho skutočne nevieme posúdiť o koho ide) a povedal, že už len z princípu má právo na prednostné vyšetrenie, pretože sa ponáhľa do práce. Po tom, čo sa v čakárni strhol boj názorov, vybehla von sestrička, povedala, že pacient má vyšetrenie zaplatené na presnú hodinu a vzala ho dnu. Ak by mal skutočne zaplatené prednostné vyšetrenie, mohol to povedať hneď na začiatku a nemusel argumentovať tým, "kto on je". Staršia pani si teda sadla a pokojne čakala ďalej. Pán v obleku dnu šiel. Absolútne ho nezaujímalo, že predbehol asi 10tich ľudí. Vôbec ho nezaujímalo, že pani tu čakala omnoho dlhšie než on a bola už unavená a slabá. Ona si odpracovala mnohé roky a nedostalo sa jej zaslúženého prednostného vyšetrenia pre jej vek, diagnózy a vzhľadom na výšku jej dôchodku si nemohla dovoliť zaplatiť prednostné vyšetrenie, akým sestrička ochránila pacienta, aby upokojila dav v čakárni. Pán vyhral svoj boj o princíp a šiel dnu. Ale za akú cenu? Stálo mu to za to? On si možno dôsledok jeho konania neuvedomil, možno áno ale bolo mu to jedno a možno na to príde neskôr, keď on bude starší pán a predbehne ho niekto v obleku. Možno si spomenie na túto situáciu, že sa tiež mohol zachovať inak a že keď prišiel neskôr, mal si to svoje poradie odsedieť ako všetci ostatní. Ale tá pani i viacerí okolo nej si dôsledok jeho konania uvedomili hneď.

     Z ľudí sa stali "princípisti". Málokedy sa obhliadnu za potrebami a želaniami druhých. Málokedy ide aj o vážnu situáciu, aby sa skutočne človek musel dožadovať riešenia tak agresívnym spôsobom, akým je to mnohokrát vidieť v bežnom živote. Možno je to uponáhľanou dobou, možno je to výchovou, alebo proste to tak je bez dôvodu a musíme sa s tým iba zmieriť. Je to však škoda, že človek často citovo ublíži druhým len preto, aby uprednostnil samého seba. Dôsledok svojho správania pocíti niekedy hneď, ako pani s mliekom. Možno sa zamyslí nad tým a bude obozretnejšia. Predsa len, pokazila náladu predovšetkým sebe samej a potom i ľuďom okolo seba. Možno si ľudia dôsledok svojho správania hneď ani neuvedomia, ako pán v obleku u lekára, čo je veľká škoda. Ľudia sa na sociálnych sieťach verejne veľakrát vyjadrujú o zlom správaní druhých ľudí.

    Avšak ak by sme začali pracovať najmä na sebe, pustili uzdu potrebe vyhrať z princípu, svet by bol omnoho jednoduchší a krajší. Pokojnejší a stres by sme skutočne možno poznali inak, než nám je známy.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?